hét platform voor crowdfunding in de creatieve sector

In mei gaat live hoorspel Kunstenaars in oorlog van theatergroep Sonja in reprise. Hierin volgen we vier bekende Nederlandse kunstenaars tijdens de Tweede Wereldoorlog. Uitgangspunt: wat is de verantwoordelijkheid van de kunstenaar in oorlogstijd? De voorstelling werd vorig jaar mede mogelijk gemaakt door 67 donateurs, die samen €5500 doneerden. Artistiek leider en producent Jori Hermsen vertelt over de crowdfundingsactie.

Hoe kwamen jullie op het idee voor crowdfunding?
“We zijn altijd al bezig met alternatieve financiering. Zo hebben we sponsoren voor de opslag, en het vervoer van ons decor. En we hebben ‘vrienden van Sonja’, dat zijn particulieren en bedrijven die ons steunen. Voor deze productie werkten we samen met de Vrede van Utrecht, zij wezen ons op utrechtvoorcultuur. Vrienden en collega’s kenden voordekunst ook al. Dit project was geschikt voor crowdfunding, omdat we door onze samenwerking met het Mondriaanhuis twee soorten publiek aanspreken: museumbezoekers en theaterliefhebbers.”

Image

Hoe hebben jullie het crowdfunden aangepakt?
“We hebben een filmpje gemaakt, die niet alleen online stond maar ook te zien was op een zuil in het Mondriaanhuis. We hebben het in onze nieuwsbrief gemeld, en vooral ook veel vrienden persoonlijk uitgenodigd om te doneren. Ook het museum heeft het netwerk persoonlijk benaderd. Als tegenprestatie kregen mensen bijvoorbeeld een cd met het hoorspel of vrijkaartjes, afhankelijk van de hoogte van de donatie. We hebben er hard aan getrokken, veel geïnvesteerd in persoonlijk contact. Ook veel tijd in de afwikkeling gestoken: donateurs nogmaals bedanken, in de hoop dat ze naar theatergroep Sonja blijven komen. “

Zou je het anderen aanraden?
“Jazeker! Je moet wel nadenken over wat voor project je wilt crowdfunden . Niet alles is geschikt. Ik raad aan om veel aandacht aan het filmpje te besteden. Wij hebben ervoor gekozen onszelf hierin niet te laten zien, maar de inhoud van de voorstelling. En we hebben heel concreet gemaakt waarvoor het gedoneerde geld gebruikt werd: decor, techniek, productie. Begin op tijd als je wilt crowdfunden: het kost veel tijd en energie.”

Image

Hoe verliep de voorstelling zelf?
“Het was wel hectisch: alles moest snel. De repetities begonnen in de laatste week van de crowdfundingsactie. Dat was een beetje spannend, want zonder het geld van de crowdfunding had de voorstelling niet door kunnen gaan. Maar met fondsen en subsidies loop je meer risico: die worden pas na afloop van een project betaald. Geld van crowdfunding wordt sneller uitgekeerd. De voorstelling was een groot succes. We gaan in mei in reprise in theater Kikker in Utrecht en tijdens festival De Karavaan op vliegbasis Bergen. We zijn zelfs al in gesprek over het opvoeren van de voorstelling in mei 2015. Ik hoop dat de hele opname nog een keer op de radio te horen is.”

Bekijk hier het succesvolle project op Utrecht voor Cultuur / voordekunst: http://voordekunst.nl/vdk/project/view/997-kunstenaars-in-oorlog

De foto’s zijn gemaakt door: Saris & den Engelsman

Plaats een reactie

Tagwolk