hét platform voor crowdfunding in de creatieve sector

Wij werken aan… #1

… een nieuwe website

Zoals je waarschijnlijk wel hebt kunnen lezen, werkt voordekunst momenteel hard aan een nieuwe website. Via ons blog houden we je vanaf nu regelmatig op de hoogte van de ontwikkelingen, maar eerst…

Hoe het zover gekomen is

De basis van de huidige voordekunst site is de website waarmee we in 2010 ‘live’ gingen. Toen was crowdfunding nog echt helemaal nieuw. En toen hadden we nog geen idee dat crowdfunding in de kunstsector aan zou slaan. We gingen van start met 6 projecten en het aantal donateurs groeide mondjesmaat. Binnen een jaar tijd stond de teller op 74 projecten en zo’n 5.000 donateurs. Een behoorlijk aantal, maar op zich nog redelijk goed handmatig bij te houden. Inmiddels staan er jaarlijks ruim 500 projecten op voordekunst.nl en hebben er inmiddels meer dan 53.000 donateurs bijgedragen. We hebben echter nog steeds diezelfde database. Dit betekent veel Excel-lijsten. Heel veel Excel-lijsten… Ook zijn er een aantal functionaliteiten die niet meer up-to-date zijn. Hier moet verandering in komen. Na een grondige analyse kwamen we tot de conclusie dat doorbouwen op de bestaande site geen zin meer heeft en dat het goedkoper en handiger zou zijn om helemaal opnieuw te beginnen.

Dus…

De afgelopen maanden hebben we gesprekken gevoerd met verschillende bureaus en crowdfunding experts. Daarnaast hebben we onderzocht welke richting we nu met voordekunst op willen. In grote lijnen is de conclusie dat we ons meer willen focussen op een duurzame relatie met onze bestaande gebruikers en deze groep vanuit de kern verder willen uitbreiden. We zullen minder tijd besteden aan ad hoc crowdfunding en juist tijd gaan steken in het beheren van de bestaande communities en duurzame relaties faciliteren. Deze visie sloot goed aan bij die van Digital Natives. Na een aantal gesprekken en een heus offertetraject hebben we afgelopen september de keuze gemaakt om de nieuwe site door Digital Natives te laten ontwikkelen. Onze huisstijl krijgt tegelijkertijd ook een upgrade. Hiervoor hebben we Vruchtvlees benaderd. Met hen hebben we eerder dit jaar ook de zomercampagne ontwikkeld. En dat beviel!

En nu?

We zijn een heus SCRUM traject gestart. Allereerst hebben we uitgebreid gekeken naar onze wensen. Deze zijn teruggebracht in een haalbaar ontwerp dat in ‘sprints’ gerealiseerd gaat worden. Aan de hand van verschillende User Stories is de ideale route voor verschillende gebruikers bepaald.

 

 

Momenteel bevinden we ons in sprint 2. In sprint 1 is het aanmeldproces onder handen genomen en uitgebreid. Inmiddels wordt er druk gewerkt aan het betaalproces. Ook dit moet natuurlijk ‘smooth’ verlopen. Het sprint team bestaat uit medewerkers van Digital Natives en vanuit voordekunst is Nico de Project Owner. Bij voordekunst moeten we Nico’s aanwezigheid hierdoor regelmatig missen, aangezien hij drie dagen bij Digital Natives op kantoor werkt. Nico zal je de komende tijd via dit blog op de hoogte houden van de vorderingen.

Waar doen we het van?

Een nieuwe site is een kostbaar traject. Vanuit onze basisfinanciering was het daarom niet mogelijk om dit traject volledig zelf te financieren. We zijn daarom erg blij met de steun van Stichting DOEN. Dankzij hun bijdrage en natuurlijk de steun van onze partners, donateurs en projecthouders kunnen we deze volgende slag slaan!

Als je opmerkingen, ideeën of andere kwesties hebt, laat dit vooral weten! Stuur even een berichtje naar via onderstaand contactformulier.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Tagwolk

%d bloggers liken dit: