hét platform voor crowdfunding in de creatieve sector

Crowdfunding week. Tip 4

Deze week is het crowdfunding week. Dit betekent dat er in de media en in het land op een paar extra momenten stil gestaan wordt bij crowdfunding als financieringsvorm. Hoewel met name crowdfunding voor bedrijfsfinanciering aandacht krijgt, doen wij graag mee met deze week. Daarom iedere dag een tip van voordekunst. Vandaag tip 4.

Tip 4: vertel een verhaal

Gemiddeld loopt een crowdfundingcampagne op voordekunst zo’n 6 weken. We raden het je trouwens niet aan om heel veel langer te crowdfunden, hiermee verslapt de aandacht van zowel projecthouders als donateurs. Uiteindelijk zien we dat projecten die lang over hun campagne doen, verhoogde activiteit vertonen aan het begin en aan het einde van de campagne. In veel gevallen was een kortere looptijd voor deze projecten ook beter geweest.

Je kiest voor zes weken en dan? Het is de bedoeling dat je, zodra je live gaat, potentiële donateurs gaat benaderen. Begin hierbij met vrienden, collega’s en familie. Pas als zij je een kleine basis hebben gegeven, moet je je vage bekenden en externe netwerk aanspreken. Wat is je boodschap echter? 6 weken lang ‘help me!’, werkt averechts. Het is goed om van te voren alvast een verhaal te bedenken zodat je wekelijks (mag meer, liever niet minder) een leuke inhoudelijke update kunt plaatsen. Donateurs willen graag betrokken zijn en hebben interesse in de inhoud van je project. Deel dit daarom met ze. Een mooie manier om dit te doen is bijvoorbeeld het plaatsen van updates bij je project.

Guts

 

 

 

 

 

 

 

 

Zo plaatste Hanna Timmers van het project Guts bij het bereiken van een bepaald percentage een update over de plek waar ze dan fictief zou zijn.

Ook [on]zichtbaar in Utrecht hield donateurs door middel van updates op de hoogte en kondigde hier ook speciale acties aan.

[on]zichtbaar

 

 

 

 

 

 

 

 

Bedenk voordat je ‘live’ komt met je project al wat je wil gaan vertellen. Dit scheelt je erg veel tijd en werk gedurende de campagne. Zorg dat je leuke, inhoudelijk updates plaatst, die mensen graag willen delen. Op die manier zorg je er voor dat je donateurs zich gewaardeerd voelen, maar tevens dat ze ambassadeur worden van je project en hun netwerk zullen wijzen op de mogelijkheid om jou te ondersteunen. Doe er je voordeel mee! Morgen de laatste tip.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Tagwolk

%d bloggers liken dit: