hét platform voor crowdfunding in de creatieve sector

Crowdfunding week. Tip 1

Hoewel we bij voordekunst al bijna vier jaar dag in, dag uit met crowdfunding bezig zijn, is het deze week crowdfunding week. Hoera! Aankomende week zal er in de media en tijdens een aantal events stil gestaan worden bij de mogelijkheden die crowdfunding biedt. De week heeft een beetje een corporate karakter, hij is namelijk geïnitieerd vanuit de brancheverenging crowdfunding voor bedrijfsfinanciering. voordekunst doet echter graag officieus mee en deelt daarom deze week een aantal tips hoe je van jouw crowdfunding project een succes kunt maken. Vandaag de eerste tip.

Tip 1: zorg voor een aansprekend project

Een open deur, maar bij crowdfunding draait het toch echt om de inhoud. Wanneer je project het publiek niet aanspreekt, dan kun je van alles bedenken, maar uiteindelijk val je toch echt door de mand. Never underestimate the crowd…

Hoe zorg je voor een aansprekend project? Allereerst: maak je keuze voor crowdfunding weloverwogen. Zet het niet in voor ieder willekeurig project. Crowdfunding doe je niet maandelijks, dus zorg dat het project waarvoor je gaat crowdfunden ook echt bijzonder is. Denk hierbij aan een unieke aankoop, een bijzonder lustrum, een wereldpremière, een eenmalige kans… Voor mensen moet het in een keer duidelijk zijn wat er zo bijzonder is aan je project. Benadruk dit dus vooral in de titel van je project.

NIET ZO GOED: We willen een kunstwerk aankopen
BETER: Save an artwork!

NIET ZO GOED: Help mee met mijn debuutalbum
BETER: Zorg voor mijn doorbraak

NIET ZO GOED: Maak deze voorstelling mogelijk
BETER: Wereldpremière

Woorden kunnen al veel doen. Soms is het ook voldoende om een heel originele, treffende projecttitel te hebben. Eentje die nieuwsgierig maakt. Wat denk je bijvoorbeeld van De Tostifabriek? De TonTon Club? De Wereld aan je voeten? Ben jij een Optimist? Iedereen te koop?

Iedereen te Koop

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Natuurlijk ben je er niet met een strakke titel. Er komt meer bij kijken. Het allerbelangrijkste is echter dat je zelf enthousiast bent en dat moet je laten zien. Naast een pakkende titel, draagt ook jouw enthousiasme bij aan de ‘aansprekendheid’ van je project. Je wil je project namelijk samen met het publiek / de crowd mogelijk maken. Het betrekken van het publiek moet daarom je belangrijkste drijfveer zijn, nog belangrijker dan de funding. Morgen weer een tip!

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Tagwolk

%d bloggers liken dit: