hét platform voor crowdfunding in de creatieve sector

Kickstarter in Nederland

 

Image

Sinds gisteren is het voor Nederlandse projecthouders officieel mogelijk om projecten op de grootste internationale crowdfunding website kickstarter.com te plaatsen. Waar de aankondiging van de ‘komst’ van Kickstarter eerder dit jaar al veel aandacht genereerde, was er voor het moment suprême ook weer volop media aandacht.

Wat verandert er eigenlijk ten opzichte van de situatie voor gisteren? Het belangrijkste verschil is waarschijnlijk dat Nederlandse projecten in Euros worden weergegeven. En je kunt je als Nederlandse creatief direct aanmelden, dit hoeft niet meer via een omweg (voorheen had je een Amerikaans postadres nodig). En verder? Eigenlijk verandert er niet zo heel erg veel. Er komt geen Nederlands kantoor, er wordt niet in het Nederlands gecommuniceerd en het betalingsverkeer blijft via Amazon payments lopen, dus enkel via Creditcard en niet via het in Nederland populaire en veelgebruikte iDeal of PayPal.

Vanuit voordekunst kijken we met bewondering naar Kickstarter. We zien echter ook behoorlijk wat verschillen tussen de twee platforms. Allereerst is Kickstarter een commerciële organisatie en voordekunst een non-profit stichting. Kickstarter heeft behoorlijke investeerders achter zich staan, die uiteindelijk rendement willen zien voor hun investering. Bij voordekunst zal het belang van de (kunst)sector altijd leidend blijven. Bovendien: voordekunst is een ANBI. Voor zowel donateurs als kunstenaars kan dit fiscaal een behoorlijk voordeel opleveren ten opzichte van crowdfunding via een niet ANBI. Daarnaast het type project: bij Kickstarter draait het om producten, terwijl bij voordekunst het project en de maker centraal staan. Een ander belangrijk verschil is het netwerk: voordekunst richt zich enkel op het Nederlandse taalgebied, waar Kickstarter zich internationaal profileert. Bovendien hebben we veertien partners met wie we intensief samenwerken en die ook allen een netwerk hebben. We geven daarnaast veel workshops en presentaties om kunstenaars en creatieven voor te bereiden op hun crowdfunding traject. Dit verklaart waarschijnlijk ook het hoge succespercentage van voordekunst.nl. Bovendien zijn we wat makkelijker benaderbaar dan onze Amerikaanse vrienden 🙂

Wat betekent dit voor Nederlandse crowdfunder? Heel concreet: meer keuze. Je kunt nu naast de bestaande Nederlandse platforms ook voor Kickstarter kiezen. Doe dit weloverwogen, zoek het platform dat bij je past. De belangrijkste overweging hierbij: waar zit je doelgroep? Zit jouw netwerk met name in Nederland? Kies dan een Nederlands platform. Wil je een interantionaal publiek bereiken met jouw innovatie: dan is Kickstarter wellicht de juiste keuze.

Op de site van NRC staat een behoorlijk informatief en genuanceerd artikel met leuke grafiekjes alhoewel het wel een beetje een vertekend beeld geeft om de kwantitatieve gegevens van Kickstarter te vergelijken met de Nederlandse platforms.

Succespercentage van projecten die succesvol geld hebben opgehaald via de verschillende platforms.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Tagwolk

%d bloggers liken dit: