hét platform voor crowdfunding in de creatieve sector

Bovenaan het verlanglijstje van singer-songwriter Jürgen Visser stond: zijn eigen plaat. Via voordekunst collecteerde de Groninger genoeg geld om dat te financieren. En dat is fijn, want Jürgen maakt muziek waar we blij van worden en soms een beetje stil. Hij won bovendien samen met zijn band ‘de Linkse Hobby’s’ de harten van het publiek bij de Grote Prijs van Nederland. Voordekunst sprak Jürgen over zijn muziek, een avontuur in Dublin en Psalm 84. – door Tanja Terstappen

Image

Je financiering is rond! Is je album al geproduceerd?
“Ja! Ik heb ‘m woensdag binnen gekregen. Bij iedereen die heeft bijgedragen lag hij meteen in de bus, als Sinterklaascadeautje. Het was voor mij echt een opsteker om te merken hoeveel mensen écht geïnteresseerd zijn en dus geld geven voor mijn muziek. Een meneer belde me zelfs op. Of ik een huiskamerconcert wilde doen. Dat gaat er zeker komen!”

Welk liedje moeten we luisteren om Jürgen te leren kennen?
“ ‘Water’! Die vind je op mijn website. Je krijgt echt dat gevoel van ‘rustig onderuit zakken en lekker luisteren’. En mijn thema komt er duidelijk in naar voren.”

Thema?
“Op de hoes van mijn EP staat een quote: Blessed are they that dwell in thy house: they will be still praising thee.” Dat is uit Psalm 84. Het kan zweverig klinken, maar dat is wel de boodschap van mijn muziek. Ik schrijf liedjes over geloof, hoop en liefde en ik vind het een leuke uitdaging om zo mijn levensovertuiging over te brengen. Als ik na een optreden met een biertje aan de bar zit komen mensen vaak naar me toe om nog eens door te praten of te filosoferen.” 

Wat is de coolste plek waar je hebt opgetreden?
“In Dublin! Daar ben ik een week geweest. Zonder plan. Ik had geen hotel geboekt en heb daar een gitaar gekocht. Ik ben een beetje gaan touren. Ik heb open podia opgezocht en mezelf laten horen. Heel erg vet!”

Livin’ the dream!
“Nou, het is niet per se mijn doel om beroemd te worden hoor. Eerst maar eens officieel mijn album releasen begin 2014. En in januari sta ik op Eurosonic. Maar voor de rest weet ik het allemaal nog niet. Ik geniet gewoon heel erg van muziek maken. Het allerliefst met z’n drieën in de huiskamer.”

Met z’n drieën? Bedoel je met ‘de Linkse Hobby’s’?
“Ja, met Gijs en Berend. Ze zijn ongelooflijk te gek op cello en op contrabas. Eigenlijk alle instrumenten die je kunt verzinnen kunnen zij bespelen.” 

Van die typische linkse hobby’s.
“Wij hebben een beetje de filosofie dat als mensen zoals Geert Wilders de term ‘linkse hobby’ tegen cultuurliefhebbers gebruiken, we dat zelf ook maar moeten doen, maar dan ten goede.” 

Heb je tot slot nog een tip voor andere crowdfunders?
“Ja! Houd je fans en donateurs op de hoogte van wat je doet, maak een goed filmpje én vraag donaties voor je verjaardag. Dat werkte bij mij heel goed, haha.”

Wil je Jürgen zien spelen? Dat kan op Eurosonic Noorderslag, dat van 15 – 18 januari plaatsvindt in Groningen. Zijn cd ‘Towards the Sun’ is binnenkort te koop via http://jurgenvisser.nl/.

Image

Geef een reactie

Tagwolk

