hét platform voor crowdfunding in de creatieve sector

Hij is er. De nieuwe EP van de Utrechtse band Lieve Bertha. Ruimschoots gefinancierd met crowdfunding. 136 donateurs gaven samen €5.309. Genoeg voor de opnames, mix, hoesjes, cd’s etc. van ‘Er moet een meisje bij’. Hoe hebben de heren van Lieve Bertha dit voor elkaar gekregen? Rens Polman vertelt.
– door Mireille Sennef communicatieadviseur provincie Utrecht

Lieve Bertha Ongekust
Hoe zijn jullie op het idee gekomen om te gaan crowdfunden?
Het is als band noodzakelijk om een CD te hebben, zodat je publiek ook thuis of in de auto naar je muziek kan luisteren. Anders kan dat alleen bij optredens. Een CD maken kost geld, en we kenden bands die hiervoor hadden gecrowdfund. Bij hun werkte het goed. We hebben best een grote groep fans, en dachten daarom dat het ons ook zou kunnen lukken.”

Hoe hebben jullie dit voorbereid?
“We hebben een goed plan gemaakt met daarin bijvoorbeeld: wat willen we teruggeven aan de donateurs, wat kunnen we doen zodat mensen willen geven en wat is een handige timing. De cadeautjes mogen niet te duur zijn, maar moeten wel leuk zijn. Wij gaven bij €10 een digitale CD. Dat kost ons niks, maar zo kunnen we donateurs met weinig geld ook iets teruggeven. Bij €120 kwamen we koken: dat hebben we ook twee keer gedaan.”

Hoe verliep de actie?
Ons project stond 21 dagen online. De eerste paar dagen liep het aardig, daarna kwam er een dip. We dachten toen dat we het niet zouden halen. De laatste twee dagen gingen we nog van 94 naar 107%, terwijl we niet eens zoveel meer hebben gedaan. De meeste donateurs zijn trouwe volgers van de band, die we konden bereiken via facebook en twitter. Je moet oppassen dat je hun niet gaat vervelen met telkens hetzelfde bericht. Daarom hebben we ons eigen nieuws gemaakt voor de crowdfundingsactie. De ene keer hadden we een foto, de andere keer een win-actie of een lief bedelbericht.

Hebben jullie nog contact met de donateurs?
“De meesten kenden wij al en we houden altijd veel contact met fans. We reageren heel trouw op berichten, doen veel aan interactie. Je hebt meer aan trouwe volgers dan aan 100.000 likes op facebook.”

Zou je dit nog een keer doen?
Ja, het is ideaal en kost bijna niks. Mensen vinden het leuk om bij te dragen. Wij hebben de namen van de donateurs in het boekje gezet, dan voelt ook het een beetje als hun CD.”

Raad je andere bands ook aan?
“Ja. Je moet wel van tevoren weten wat je ongeveer op kunt halen, een goed plan hebben en er echt voor gaan. Je wilt toch niet voor aap staan als het niet lukt.”

Met crowdfunding doe je een beroep op het publiek om jouw project financieren. Donateurs krijgen (soms vanaf een bepaald bedrag) een tegenprestatie. Zij kiezen zelf hoeveel ze geven, waardoor je soms 10 en soms 200 donateurs nodig hebt voor het hele bedrag. Door dit online te doen, op een groter, bekender platform, bereik je niet alleen je eigen publiek, maar ook nieuw publiek. Voordekunst is het grootste en oudste online platform voor kunst- en cultuurprojecten. Voordekunst adviseert crowdfunders en zorgt voor de administratieve afhandeling. Utrechtvoorcultuur.nl is regiopartner van voordekunst.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Tagwolk

%d bloggers liken dit: