hét platform voor crowdfunding in de creatieve sector

Jana


Sinds eind april heeft Jana, Roy en Nico versterkt bij voordekunst. Vandaag is het haar laatste dag. Daarom een aantal vragen:

1. wat waren je verwachtingen toen je bij voordekunst begon?

Ik was al enige tijd bekend met voordekunst onder andere vanwege een aantal vrienden, die succesvol hun projecten hadden gerealiseerd op voordekunst. Aangezien ik zelf werkzaam ben in de kunst en cultuursector zag ik de afgelopen periode het culturele klimaat veranderen. Veel initiatieven verdwijnen of dreigen te verdwijnen vanwege de heftige financiële ontwikkelingen. Ik zag en zie voordekunst nog steeds als een manier om kunstprojecten ondanks de financiële misere succesvol te realiseren en het ondernemerschap in de kunstsector te bevorderen. In het begin moest ik toch echt even wennen aan het feit dat je de meeste tijd achter een computer doorbrengt. Dit went gelukkig snel en daarbij werden mijn taken al snel veelzijdiger en inhoudelijker.

2. hoe was het in de praktijk?

Ik wist dat Roy en Nico heel erg druk waren met de nieuwe ontwikkelingen en de grote stroom aan projectaanmeldingen dat de algemene taken zoals administratie er wel eens bij in schoten. In eerste instantie was ik vooral mijn excel kennis aan het bijspijkeren maar al snel werd ik meer betrokken bij de projecten en projecthouders. Het was interessant om te zien hoe een project zich ontwikkelt en hoe betrokken je als ‘buitenstaander’ raakt. Ik merkte gedurende de tijd dat ik steeds meer inzicht begon te krijgen in het hele proces van crowdfunden, je ziet steeds sneller of projecten potentie hebben om de 100% te halen. Het was dus naast  het  excellen, een interesante kijk in de wereld van crowdfunding en hoe goed dat eigenlijk werkt voor de kunst en cultuursector.

3. wat vond je het leukst om te doen?

Het contact met de projecthouders, het beoordelen van projecten en het adviseren waren dingen die ik leuk vond om te doen. Samen met Nico het organiseren van de Salon voordekunst pilots en ons radiodebuut waren ook leuke momenten. Daarnaast vond ik het ook fijn om werkzaam te zijn in een andere stad dan Den Haag. Amsterdam  heeft qua kunst en cultuur weer een ander aanbod wat het voor mij heel intersant maakt. Het hoogtepunt was natuurlijk wel het behalen van de 1 miljoen aan donaties. Het was heel tof om meegewerkt te hebben aan die mijlpaal! Ten slotte was het natuurlijk altijd heel gezellig samenwerken met Roy en Nico en wil ik de (nieuwe) voordekunst stagiaire Kristel veel plezier en succes wensen voor de komende periode!

4. welk project is je het meest bijgebleven?

Er zijn meerdere projecten die mij om verschillende redenen zijn bijgebleven. Ten eerste vind ik het goed om te zien dat er een grote diversiteit aan projecten online staan. Zowel de disciplines theater als design zijn vertegenwoordigd op voordekunst maar ook het verschil in projecthouders is interessant. We krijgen aanmeldingen van studenten tot particulieren maar ook van grote instanties zoals bijvoorbeeld het van Abbemuseum. Het project ‘The Ba’ is mij bijvoorbeeld bijgebleven vanwege het feit dat zij binnen twee dagen de financiering rond hadden. De inhoud van het project en het enthousiasme van de projecthouders zorgde voor een enorme stroom aan donaties, dat was heel tof om te zien. Ten slotte zijn de projecten die deelnamen aan Salon voordekunst mij ook bijgebleven, het was leuk om naast het digitale contact ook de mensen te zien die achter de projecten schuilen.

5. wat zijn je toekomstplannen?

Ik ben na mijn studie Culturele Maatschappelijke Vorming op projectbasis betrokken gebleven bij de culturele sector  in Den Haag en Amsterdam. Momenteel ben ik werkzaam bij KijkRuimte een kunstproject in Amsterdam Noord waarvoor ik ben afgestudeerd met een onderzoek. Concrete toekomstplannen heb ik niet. Ik vind het belangrijker om me zo divers mogelijk te blijven ontwikkelen. Wat ik wel zeker weet is dat ik voorlopig werkzaam wil blijven in de kunst en cultuur sector. Ik ben niet zozeer aan stad of land gebonden, verandering van omgeving lijkt mij juist inspirerend. Het vinden van een baan is momenteel niet makkelijk dus zorg ik dat ik door middel van stages (zoals bij voordekunst) mezelf kan blijven ontwikkelen en mijn netwerk kan uitbreiden. Bij deze dan ook een oproep: ben je of ken je iemand die een interessante functie in de aanbieding heeft  mail dan naar jana.isabelle@gmail.com. Voor meer informatie  over mijn werkervaring bekijk dan mijn linkedInpagina.

Namens Nico, Kristel en Roy: Bedankt voor alle hulp, je bent meer dan 100% voordekunst!

Geef een reactie

Tagwolk

