hét platform voor crowdfunding in de creatieve sector

GUTS|1213

Projecthouder Hanna Timmers / Stichting GUTS

Omschrijf je project in één zin: Een fietstocht van Leiden naar Coullons in Frankrijk waarin theatermaker Hanna Timmers samen met twee jongeren op zoek ging naar de bevlogenheid van jong Europa om vervolgens gebaseerd op deze tocht een korte theatervoorstelling te maken.

1.Waarom heb je voor crowdfunding gekozen?

We hebben gekozen voor crowdfunding omdat het project door de specifieke en afwijkende vorm lastig te financieren was vanuit fondsen. Het project leek op allerlei manieren tussen het wal en schip te vallen; onder andere het plaatsvinden van het project in drie verschillende landen was een probleem. Daarnaast was het een project dat erg persoonlijk aan mij raakte. Het voelde daardoor logisch om ook zelf echt aan de slag te gaan om het rond te krijgen. Crowdfunding leek daar de goede manier voor.

2.Wat heeft je de meeste donaties opgeleverd?

Enerzijds heeft mijn familie een nogal groot aandeel geleverd. Zij hoorden mij al twee jaar praten over dit project en vonden nu ook dat het maar moest gebeuren (mijn familie is bovendien groot fietsfan). Daarnaast hebben we enorm veel ‘tientjesdonateurs’. Door ook mijn (studerende of net afgestudeerde) netwerk en het netwerk van de meereizende jongeren aan te spreken en te benadrukken dat er al gesponsord kon worden vanaf 10 euro, hebben we juist met de kleine beetjes een heel bedrag weten te vergaren.

3. Kun je drie bijzondere momenten tijdens of na je crowdfunding actie met ons delen?

Bijzonder was hoe wij al op dag 1 op 23% stonden. We bedachten toen dat het leuk zou zijn om onze kilometers naar Frankrijk in procenten om te zetten. Op 1 dag waren we zo al – in kilometers – onder Brussel beland. Deze beeldspraak werkte direct op de fantasie; donateurs konden zich voor gaan stellen wat een bijdrage voor ons zou betekenen. We beloofden donateurs van 25 euro een ansichtkaart te sturen. Onderweg schreven we tijdens het ontbijt deze ansichtkaarten. We hebben meerdere donateurs gesproken die verbaasd waren over de persoonlijke aanpak van deze kaarten. Het schrijven van de kaarten werd voor ons echt een ijkpunt van de dag. De crowdfunding was een vanzelfsprekend onderdeel van het project geworden. Een van onze donateurs heeft tijdens de reis nog een (voor mij) anonieme donatie gedaan (via onze productieleider geregeld). We mochten het geld besteden aan een goed maal op het moment dat we er, door weer en wind bijvoorbeeld, helemaal door heen zouden zitten. Na onze 107 kilometer fietsdag naar Parijs, vertelde de productieleider dat we dit cadeau konden inzetten. Het was een heel bijzondere avond met goed eten, dankzij deze anonieme donateur.

4. Ben je ook nog ergens tegen aan gelopen? Iets wat je van te voren niet verwacht had?

Ik had niet verwacht dat de crowdfunding zo op mijn zenuwen zou werken. Elke dag dat er niets gebeurde (geen donaties of geen stijging in procenten), had ik het idee dat we iets fout hadden gedaan; er niet hard genoeg aan getrokken had. Crowdfunden is hard werken. Een subsidieaanvraag lever je in en dan wacht je af. Maar bij een crowdfunding campagne ben je elke dag bezig met verzinnen hoe het geld bij elkaar te krijgen. Met de einddatum in zicht hebben we nog veel donaties gekregen van mensen die eigenlijk al de hele tijd van plan waren te sponsoren. Ik had niet verwacht dat veel mensen zo tot het einde zouden wachten. Zenuwslopend.

5. Waar ben je momenteel mee bezig?

We zijn alweer een tijdje terug van onze fietstocht. In Coullons hebben we op basis van onze fietstocht een korte theatervoorstelling gemaakt. Deze voorstelling zullen we op 9 september drie keer spelen in het kader van De Autovrije Zondag en nog negen keer op Het Davinci College in Leiden. Daarnaast gaan we aan de slag met het vormgeven van de doorzetting van dit pilotproject. We willen volgend jaar graag weer op de fiets om jonge mensen te ontmoeten.

6. Heb je drie tips voor toekomstige ‘crowdfunders’?

  1. Bereid goed voor: weet van te voren al wie er sowieso gaan doneren en laat de donateurs dat ook zo snel mogelijk doen. Zo sta je nooit op een laag percentage. Wij stonden op die manier al op dag 1 op 23%.
  2. Maak je crowdfunding campagne persoonlijk. Onze donateurs waren echt verbaasd over de persoonlijke aandacht die zij in een videoboodschap of ansichtkaart kregen.
  3. Communiceer op en inzichtelijk waar je het geld precies voor nodig hebt. Zo krijgen donateurs echt een idee van waar ze aan bijdragen.

Website: www.guts1213.com
Facebookpagina: facebook.com/guts1213
Twitter: twitter.com/guts1213

Aankomende zondag is Stichting Guts te zien in Leiden in het kader van De Autovrije Zondag. Voor meer informatie over aankomende voorstellingen kijk op de website.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Tagwolk

%d bloggers liken dit: