hét platform voor crowdfunding in de creatieve sector

Elke week komt er een oud projecthouder aan het woord die aan de hand van zes korte vragen zijn ervaringen met crowdfunding deelt. Deze keer vertelt Michiel van de Weerthof over zijn muzikale project HOI.

HOI

Projecthouder: Michiel van de Weerthof

Project in één zin: Funding voor het professioneel uitbrengen van eigen CD in eigen beheer.

1.     Waarom heb je voor crowdfunding gekozen?

Via het bkkc ben ik op het idee gekomen om mijn album te realiseren via voordekunst. HOI is een multidisciplinair project waarbij verschillende kunstdisciplines betrokken zijn. Ik wil het professioneel aanpakken door de cd te laten drukken zonder platenmaatschappij en crowdfunding is ideaal om je netwerk te vergroten.

2.     Wat heeft je de meeste donaties opgeleverd?

Qua grootte van de donaties: dat zijn toch grote jongens en meisjes geweest. Oftewel: de bedrijven en organisaties. Maar uiteindelijk toch de community het meeste bijgedragen. Zelf maakte ik uitgebreid gebruik van Facebook, deed updates via blogs en stuurde email-nieuwsbrieven rond (met persoonlijke aanhef bij elk mailtje. een pleuriswerk maar wel de moeite). Het balletje is gaan rollen door anderen die het oppikten via facebook, mond-op-mond, twitter en het verder gingen verspreidden. Dat heeft denk ik uiteindelijk het meeste donateurs heeft opgeleverd.

3.     Kun je drie bijzondere momenten tijdens of na je crowdfunding campagne met ons delen?

  1. Het moment in de foto-studio voor de shoot van de cd-artwork. Sowieso was het geweldig dat Debbie van der Putten (het model dat ik heb benadert om mede te poseren op de voorkant) direct enthousiast was en zomaar haar medewerking toezegde. En daarna in de fotostudio. Tjonge jonge… Daar stond ik dan in m’n blote Jozef.  Op het moment zelf vroeg ik me af waarom ik dat ook alweer bedacht had. Maar toen de foto’s eenmaal klaar waren, vielen alle stukjes op hun plek. Alhoewel de cover bij sommige recensenten hun eigen minderwaardigheidscomplex triggerde (vertaling voor muzikanten: dat is niet heel handig), maakte deze opmerking in de recensie op Mousique.nl me erg gelukkig:”De coverfoto is trouwens goed gekozen: het bezorgt mij precies die mengeling van vertedering en ongemak die de muziek mij ook geeft. Naakt als de taal die Weerthof genadeloos tot kogels smeedt en die vervolgens afvuurt op je ziel. Kwetsbaar als de subtiele klanken die dit album bevolken. Kaal, als tegenwicht tegen de complexiteit van de inhoud.
  2. Eigenlijk alle momenten dat puzzelstukjes op hun plek vallen: toen de crowdfunding live ging, toen ik na lang lang doorzetten de toezegging kreeg van sponsering door een paar grote jongens, toen dat verdoemde procentenbalkje de 100% haalde, toen de mastering van de liedjes klaar was (oehh) en toen ik de cd zelf in handen hield.
  3. Het grote HOI Release Feest was wel een overdonderende ervaring. Tegen beter weten in (ik was al kapot van het crowdfunden, het hele productie-proces en toen kwamen er ook allerlei zeer heftige ontwikkelingen in de prive-sfeer bij) had ik toch bedacht dat ik een groots event wilde organiseren met verdorie 6 optredens en ook nog eens met allerlei heerlijke lokale mede-muzikanten een nieuwe band samen te stellen rond de liedjes van HOI, waar renaissance instrumenten en elektronica bij elkaar komen. Na het zweet en de stress was het hartverwarmend dat er toch zoveel mensen waren gekomen en dat er zo’n heerlijke goedmoedige extatische sfeer was die avond/nacht.

4.     Ben je ook nog ergens tegen aan gelopen? Iets wat je van te voren niet verwacht had?

Wat ik niet had voorzien was hoe persoonlijk crowdfunding je aan het hart gaat. Op stille momenten – als dat vervloekte procentenbalkje wat blijft hangen – voelt het soms als een persoonlijke afwijzing. Als je niet oppast gaat dat doorwerken en staat het je motivatie in de weg. Daarbij is de vage scheiding tussen doortastend slim zakelijk handelen en de bevlogen persoonlijke twinkel in je ogen zowel je kracht als een bron van schizofrenie.

5.     Waar ben je momenteel mee bezig?

Momenteel is de cd uitgebracht en al door verschillende media opgepikt maar ik ben nog steeds bezig met de promotie rondom HOI. Niet geheel onbelangrijk is het feit dat er nu een band aan HOI is gekoppeld, niet volgens planning maar wel heel verrassend. En dat nog steeds zonder platenmaatschappij. Want als startende muzikant is Nederland geen gemakkelijk land om door te breken. Er wordt te veel geleund op de bekende formule waardoor er weinig ruimte overblijft voor nieuwe insteken die passen bij een veranderende wereld.

6. Heb je drie tips voor toekomstige ‘crowdfunders’?

  1. Ga zo professioneel mogelijk te werk en maak daarbij gebruik van je netwerk. Maak onderscheid in je persoonlijke en je zakelijke netwerk. Je informele contacten benader je op een andere manier dan zakelijke contacten. Maar onthoud dat de kracht en overtuiging zit in je persoonlijke bevlogenheid. Geïnspireerde volharding is iets anders dan verbeten opdringerigheid. Vind het liefst een goede middenweg die voor jezelf natuurlijk voelt. Want dat hou je het langst vol en dat straalt weer over. Want mensen kunnen feilloos door on-integere opgeklopte drek heenprikken. Wees bevlogen, transparant en vooral: wees consequent!
  2. Loop jezelf niet voorbij. Zorg voor een goede slimme voorbereiding en heb al een clubje van enthousiastelingen om je heen in de aanslag. Op wilskracht alleen kom je een heel eind, maar ga het niet allemaal in je eentje proberen te doen.
  3. Tenslotte is de nazorg heel erg belangrijk, zodra je de 100% hebt gehaald begint het echte werk pas echt. Houd je donateurs er bij betrokken. Wat je niet wilt hebben is dat donateurs het gevoel krijgen dat je er met hun knaken vandoor bent gegaan.

Website: 

www.weerthof.com 

Commentaren op: "Hoe is het met… Michiel van de Weerthof" (1)

  1. Je vergeet te vertellen dat je voor de fotoshoot ook je hele lijf hebt moeten scheren 🙂

Geef een reactie

Tagwolk

