hét platform voor crowdfunding in de creatieve sector

Van links naar rechts: Katinka Baehr en Maartje Duin

Elke week komt er een oud projecthouder aan het woord die aan de hand van zes korte vragen zijn ervaringen met crowdfunding deelt. Deze keer vertelt Maartje Duin over haar project De Straat-o-foon dat in Amsterdam Oost plaats vond.

De Straat-o-foon

Projecthouder: Stichting Solaparola (Katinka Baehr en Maartje Duin)

Omschrijf je project in één zin: van mei t/m november 2011 klonken audioportretten van buurtbewoners uit Amsterdam Oost uit 4 grote grammofoonhoorns in de Indische Buurt.

1.     Waarom heb je voor crowdfunding gekozen?

Wij vonden dit een leuke, nieuwe manier om publiek bij ons project te betrekken. En het crowdfunden zelf was al een heel avontuur!

2.     Wat heeft je de meeste donaties opgeleverd?

Ik heb voor VPRO’s De Avonden de radiodocumentaire ‘Maartje zoekt mecenas’ gemaakt. Daarvoor organiseerde ik een avondje voor kunstenaars en mecenassen. Op dat avondje was een geïnteresseerd stel, dat uiteindelijk een groot gat in onze begroting heeft gedicht. Een van de Straat-o-foons komt volgend jaar op hun landgoed in Vught te staan.

3.      Kun je drie bijzondere momenten tijdens of na je crowdfunding actie met ons delen?

  1. Het avondje voor de kunstenaars en mecenassen was een daverend succes. Mensen uit twee ogenschijnlijk totaal verschillende werelden bleken echt geïnteresseerd in elkaar. Ons heeft het uiteindelijk geld opgeleverd; de andere kunstenaars contacten, waar zij later profijt van hadden.
  2. We waren verrast door de support van vrienden en familie. En natuurlijk kwamen alle donateurs op onze opening, een vrolijke optocht door de Indische Buurt langs alle vier de Straat-o-foons.
  3. Ondernemers uit de buurt stonden sympathiek tegenover het project. Hoewel ze meestal niet zoveel te besteden hadden, waren we heel blij met hun reacties.

4. Ben je ook nog ergens tegen aan gelopen? Iets wat je van te voren niet verwacht had?

Het werven van de kleine sponsors kostte meer tijd dan we hadden verwacht. Misschien ook omdat voordekunst.nl net begon. Wij hadden ook meer verwacht van onze inzet van media (radio- en kranteninterviews). In de praktijk blijken het uiteindelijk niet wildvreemden te zijn die je project sponsoren, maar mensen die jou of het project al kennen.

 5.      Waar ben je momenteel mee bezig?

Wij werken allebei als freelance radiomakers voor o.a. de VPRO. Verder zoeken we naar nieuwe locaties voor de Straat-o-foon, eventueel met nieuwe verhalen. Suggesties welkom!

6.      Heb je drie tips voor toekomstige ‘crowdfunders’?

  1. Begin dicht bij huis
  2. Zoek naar mensen die affiniteit hebben met jouw soort kunst
  3. Betrek je sponsors bij het project, maar reken erop dat het onderhouden van al die contacten tijd (=geld) kost!

Website/Facebook/Twitter:

‘Maartje zoekt mecenas’ (twee delen) is hier terug te luisteren:

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Tagwolk

%d bloggers liken dit: