hét platform voor crowdfunding in de creatieve sector

De Duitse televisie in gesprek met Father Futureback over zijn radioshow Brain Fried op Red Light Radio.

Elke week komt er een oud projecthouder aan het woord die aan de hand van zes korte vragen zijn ervaringen met crowdfunding deelt. Deze keer vertelt Hugo van Heijningen over zijn project Red Light Radio wat hij samen met Orpheu de Jong heeft opgericht. Een diverse mix aan artiesten maken uiteenlopende radioshows die uitgezonden worden vanuit een peeskamer op de wallen.

Red Light Radio

Projecthouders: Hugo van Heijningen en Orpheu de Jong

Project op voordekunst: We begonnen Red Light Radio als tijdelijk project, maar na 6 maanden wilden we zo graag door, maar er was geld nodig. Via voordekunst hebben we toen in 6 weken tijd 30.000 Euro binnengehaald. Van vrienden tot luisteraars tot bedrijven kregen we donaties, via 3 feestjes en de verkoop van Parra zeefdrukken kwamen we op het nippertje aan de 100%. Met dit geld konden we een jaar doorgaan met uitzendingen maken vanuit een peeskamer op de Wallen.

1. Waarom heb je voor crowdfunding gekozen?

Crowdfunding is nieuw in Nederland en wij waren één van de eerste projecten op voordekunst. Onze vrienden van Miktor & Molf waren ons voorgegaan en hadden een skateboardpool gerealiseerd. Wij hoopten hun succes na te doen. Naast dat we het zelf heel leuk vinden, doen we Red Light Radio vooral voor anderen (luisteraars/DJs/sympathisanten) en lieten ons bestaan dan ook van hen afhangen. We waren blijkbaar de moeite waard wat bleek uit de velen donaties.

2. Wat heeft je de meeste donaties opgeleverd?

Onze feestjes waren duidelijk de grootste inkomstenbron. Bij de start van ons project op voordekunst gaven we een feestje in OT301 Amsterdam, waarbij al het entreegeld naar ons ging. Het was uitverkocht, dus dat was een goede start. Daarna hebben we nog een benefietfeestje in Rotterdam gegeven en op de laatste dag in de Chicago Social Club in Amsterdam. Zonder deze feesten hadden we het nooit gered. Naast de feestjes was de speciale zeefdruk die kunstenaar Parra voor ons ontwierp ook een mooie bron van donaties.

3. Kun je drie bijzondere momenten tijdens of na je crowdfunding campagne met ons delen?

  • Dat ons feestje op de dag dat we met voordekunst begonnen  al was uitverkocht was heel leuk. Het was het eerste Red Light Radio feest ooit en dat er zo veel animo voor was vonden we bijzonder.
  • Dat we in 6 weken 30.000 euro hebben opgehaald is natuurlijk absurd. We hebben nog nooit zo veel geld bij elkaar gezien en nu stonden die 3 met 4 nullen opeens voor 100% bij ons project.
  • We merken dat mensen door de crowdfunding actie meer betrokken zijn geworden bij Red Light Radio en deze betrokkenheid is nu een jaar na dato nog steeds heel sterk.

4. Ben je ook nog ergens tegen aan gelopen? Iets wat je van te voren niet verwacht had?

Het geld komt duidelijk niet zomaar naar je toe. Het is keihard werken. Je verwacht dat familie en vrienden sowieso wel wat geven. Helaas moet je er ook bij hun ook keihard aan trekken. Crowdfunding is nieuw en het is helaas nog niet logisch dat je goede bekenden met een klein bedragje helpt om een tof project van de grond te krijgen.

5. Waar ben je momenteel mee bezig?

Het gaat heel goed. Red Light Radio groeit, ontvangt steeds vaker grote artiesten, doet feestjes en werkt regelmatig samen met bijvoorbeeld Paradiso, W139 en Fotografiemuseum Foam. Binnenkort tekenen we een huurcontract voor het gehele gebouw waar de studio in zit. We verwelkomen onder andere platenzaak Red Light Records, Dekmantel, ShufflerFM en Patta in ons gebouw. Het wordt hier alleen maar beter.

6. Heb je drie tips voor toekomstige ‘crowdfunders’?

  1. Werk er hard voor. Het is moeilijker dan je denkt om geld voor je project te genereren, maar het kan. Zie de velen succesvolle projecten die voordekunst heeft voortgebracht. Het is bikkelen, maar als het lukt is het te gek. Wij kunnen het weten.
  2. Begin er niet aan als je eigen netwerk maar klein is. Heb je een groot netwerk; zet hun in als ambassadeurs voor je project en push het zelf liever te veel dan te weinig. Mensen vergeten vaak gewoonweg om geld te doneren, maar willen het wèl.
  3. Probeer mensen iets terug te geven voor elke donatie. Hoe klein deze ook is. Uiteraard moet de nadruk liggen op dat je het project steunt, maar dat donateurs er iets voor terug krijgen stimuleert heel erg goed.

Website/Facebook/Twitter van Red Light Radio: 

www.redlightradio.net
www.facebook.com/redlightradio

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Tagwolk

%d bloggers liken dit: