hét platform voor crowdfunding in de creatieve sector

beeld: Jan Willen Groen

Elke week komt er een oud projecthouder aan het woord die aan de hand van zes korte vragen zijn ervaringen met crowdfunding deelt. Deze week is Danielle Schel aan de beurt die haar theatervoorstelling Onderweg succesvol financierde bij voordekunst. Hoe gaat het nu met Danielle?

Onderweg door Danielle Schel

project in één zin: Een tragikomische theatermonoloog

1.     Waarom heb je voor crowdfunding gekozen?

Ik heb voor crowdfunding gekozen omdat het een manier was die voor mij dichtbij voelde. Een onderneming die ik zelf ik de hand zou hebben. Je benaderd publiek, familie/vrienden die al kennis hebben van het theater dat je maakt, en op die manier kan je heel dicht jezelf blijven. Ook qua promotie en aanpak. 

2.     Wat heeft je de meeste donaties opgeleverd?

Ik ben best wel trots op het filmpje dat we hebben gemaakt in Het Sarfatipark. Met name omdat er voor mij totaal onbekende mensen hebben meegeholpen. Dat was zo leuk! o.a. Een Engelsman en een hele groep meiden. Daarmee kreeg het filmpje een hele goede vibe, en werd het CROWDfunding extra benadrukt. Ik heb hele leuke reacties op dat filmpje gehad en mensen kregen er zin van om mee te helpen. Dus ik denk dat dat het belangrijkste is geweest.

3.     Kun je drie bijzondere momenten tijdens of na je crowdfunding actie met ons delen?

De eerste donaties waren heel bijzonder en motiverend! Om de twee minuten zat ik weer de website te verversen om te kijken of er weer iemand had gedoneerd. Wat ik ook leuk vond, was om te zien dat er mensen doneren, die je bijvoorbeeld al heel lang niet hebt gezien. Of de broer van de vriend van een vriendin, dat soort dingen. 

4.     Ben je ook nog ergens tegen aan gelopen? Iets wat je van te voren niet verwacht had?

Nou ja, het is belangrijk om goed bijhouden wie wat heeft gedoneerd. Ik had als tegenprestatie iets dat ik zou opsturen naar de donateurs. Maar via voordekunst.nl heb je alleen toegang tot de email adressen, en door dan de donateurs te mailen kreeg ik pas de post-adressen. Maar het was zomer periode dus mensen antwoorden laat, of naar mijn andere mailadres. In ieder geval was het uiteindelijk best wel een warboel, van mailtjes en lijstjes en overzichten met wie ik wat zou sturen. Dat had ik wat beter kunnen coördineren. Een duidelijk overzicht maken en afvinken, bijvoorbeeld. Uiteindelijk hebben alle donateurs wel netjes hun beloningen ontvangen hoor!

5.     Waar ben je momenteel mee bezig?

Ik speel ONDERWEG nog steeds regelmatig. Zoals afgelopen weekend in het Rozentheater tijdens De Eenzamers. Samen met theatermaakster Desiree van Haaren heb ik De Eenzamers opgericht, een platform voor soloartiesten. Tijdens De Eenzamers (wat afgelopen weekend te zien was in het Rozentheater) kreeg je drie voorstellingen (in verschillende disciplines) voor de prijs van één theaterkaartje. Een tripple bill! Ik ben heel trots op De Eenzamers, en merk dat zowel artiesten als publiek er positief op reageren. We bundelen krachten en spelen creatief in op huidige situatie. Als actrice speel ik aankomend seizoen o.a. in “Ik lach om niet te huilen” een voorstelling over het leven van komiek Max Tailleur.

6.    Heb je drie tips voor toekomstige ‘crowdfunders’?

  1. Maak het persoonlijk. En speel in op het enthousiasme van je toekomstige donateur
  2. Laat het aan IEDEREEN weten, ook mensen uit het verleden of uit een hele andere doelgroep. Je weet nooit uit welke hoek het kan komen.
  3. Bedank elke donateur persoonlijk, het liefst zo snel mogelijk (kan via je voordekunst pagina), en hou ze tot aan de 100% en daarna op de hoogte.

Website/facebook/twitter van Danielle:

www.danielleschel.nl
www.facebook.com/deeenzamers
twitter.com/Danielleschel

Op mijn website www.danielleschel.nl vind je videomateriaal o.a het filmpje voor voordekunst.nl en een filmpje gemaakt bij OpiumRadio drie weken geleden over mij als theatermaakster.


Geef een reactie

Tagwolk

