hét platform voor crowdfunding in de creatieve sector

Can you Händel it…

Hoera! Daria van den Bercken heeft haar doel bereikt: haar project Händel At The Piano is 100% gefinancierd. Wij spraken met Daria. Over hoe zij het crowdfunden heeft ervaren, hoe een keelonsteking haar liefde voor Händel en de ondernemerspraktijken van deze betreffende man aanwakkerde.

Crowdfunding
Daria heeft de 100% binnengehaald en snel ook. Had je dit verwacht?

‘’Ik stond niet teveel stil bij de mogelijkheid dat het helemaal niet zou lukken aan het begin, en ben er maar gewoon voor gegaan. Op één of andere manier moest ik toch beginnen!’’.

voordekunst is volgens Daria een ideaal startpunt. Je kunt je eigen netwerk en kennissenkring op een professionele wijze benaderen. Ze vindt het tevens een prachtig platform om je op te presenteren en het directe contact met het (nieuwe) publiek is geweldig. Positieve verhalen dus, dat horen we graag!

Heb je ook minpunten aan voordekunst ontdekt?
‘’ Nee, nog niet! Maar het neemt wel veel tijd in beslag en soms moet je echt gewoon ook aan het werk. Ik zal het aanraden aan mijn collega’s, met de waarschuwing erbij dat ze zelf ook heel erg aan de slag moeten met het bereiken van hun netwerk hiervoor ’’.

Over werk gesproken, wat vinden de collega-musici van het crowdfunding principe? Daria:’’Op Facebook krijg ik heel veel leuke reacties van collegae. Privé krijg ik ook heel veel steun. Ik voel me echt door ze gesteund en geholpen. Sommigen hebben zelfs gedoneerd!’’

Passie voor Händel
Op voordekunst schrijf je dat je jouw fascinatie voor Händel graag wilt delen met het publiek. Hoe is deze passie voor Händel ontstaan?
’Vorig jaar januari zat ik met een keelontsteking thuis, ik was aan het surfen op het internet toen ik bij een of ander aanmeldingsformulier voor musici “fuga van Händel” zag staan. Ik kende helemaal geen fuga’s van Händel en ben toen de muziek gaan downloaden en gaan doorspelen. Toen – hoe slecht ik me ook voelde –  werd ik op slag verliefd.’’

Wij weten van Meesters als Ruben en Rembrandt dat zij als ware ondernemers contact hadden met de markt. Jij brengt Händel dichter bij het publiek door zelf  het publiek op te zoeken. Wat weet jij over het contact  van Händel met de markt?

‘’ Händel was dé ondernemer uit de baroktijd! Peter van der Lint schreef laatst in de Trouw er al heel mooi in zijn column over mijn project over: Händel was een ondernemer pur sang. Hij woonde het grootste deel van zijn leven in Londen en was daar altijd bezig met het overeind houden van de Italiaanse opera, het vinden van de juiste zangers, het binnenhalen van publiek, het contact houden met de mecenassen en het concurreren met andere operahuizen.
Hoewel ik verliefd werd op zijn muziek ben ik nu ook geïntrigeerd geraakt door dat aspect van Händel. En misschien wel het aller interessantste is: hoe die twee aspecten bij hem zo goed naast elkaar konden bewegen. Onaardse muziek, en aards ondernemerschap.’’

Daria nu en straks
We begonnen ons gesprek met Daria met de vraag hoe het met haar gaat. Het gaat goed, maar ze is ontzettend druk.

Ik ben druk bezig met het voorbereiden van recitals in de komende weken, waar ik onder andere Händel zal spelen. Ik ben ook druk bezig met het opzetten van de website, het organiseren van de volgende concerten op vreemde plaatsen in Amsterdam en natuurlijk: het voorbereiden voor de CD-opnames in januari!”

Daria gefeliciteerd met het bereiken van het doel en heel veel succes met het project, we hopen nog veel van je te horen!

Door Kristel Casander en Eline Hoetmer

Geef een reactie

Tagwolk

